මා සාකල්‍යයෙන්ම ශ්‍රී ලාංකික ය

Sathya Sai Baba - Wikipedia

(මෙහි සඳහන් මම මා නොවේ. ඇතැම් විට ඔබ විය හැකි ය. එහෙත් අප අතර මෙවැනි මම ලා නම් බොහෝ ය.)

මම කන්දෙ විහාරයට යමි. ඒ වසරකට සැරයක් කතරගම දේවාලය වඳින්නට යන අතරමග ය. මම කොච්චි කඩේ පල්ලියට ද යමි. කෝනේෂ්වරම් දේවාලයට ද යමි. සල්ලි බාගය තියෙන කලක තිරුපති වඳින්නට ද හිතාගෙන සිටිමි.

සායිබාබාගේ පින්තූරයක් මගේ නිදන කාමරයේ ඇත. සීවලී හිමියන්ගේ පින්තූරයක් මගේ ප්‍රධාන දොර උඩින් බැබලි බැබලි තිබේ. ගණ දෙවියන් සරස්වතිය හා ලක්ෂ්මී සමග වැඩ ඉන්නේ සාලයේ ය. ඊට තරමක් නුදුරින් තියෙන්නේ කතරගම, විෂ්ණු හා සමන් දෙවියන්ගේ රූප ය. බුදු හිමියන් ඉන්නේ එලියේ තිබෙන බුදු මැදුරේ ය.

මගේ අතේ පිරිත් නූල් ය. ඇඟිල්ලක නවරත්න මුද්දකි. බෙල්ලේ සුරයකි.

හොඳ වැඩකට යන්නේ නම් රාහු කාලය මම කෙසේ හෝ මග හරිමි. ඇතැම් දිනෙක ඒ වෙනුවෙන් කලින් පිටත් වන නිසා අතරමග රස්තියාදු ගැසූ දවස් එමට ය. යහපත් ගමනක් යන අවස්ථාවක හාමුදුරු නමක් හෝ හිඟන්නෙකු මුලිච්චි වුනේ නම් මම ගමන පමා කරමි. ඒ දෙන්නා එකම කුලකයකට දැම්මේ ඇයිදැයි යන ප්‍රශ්නය බක පණ්ඩිතයෙකු විසින් නොනගන්නට මගේ හිතට කවදාවත් ඇතුළු වන එකක් නැත. ඒ පණ්ඩිතයෝ පොළොවේ පයගහලා ඉන්නා අය නොවෙති.

යන ගමනක් අතරමග තිබෙන කිසිදු දේවාලයක් ළග නොනවත්වා යන සිරිතක් මගේ නැත. පඩුරු දැමීම අත්හැරීමට මගකි. හැබැයි මා කැමති වැඩිපුර කාසි දැමීමට ය. ඒ සලාං යන සද්දයෙන් ඒවා වැටෙන නිසා ය. කුඩා කල මා ආසාවෙන් කළේ ඒ සද්දය ඇසීමට සලස්වා උඩ පැනීම ය.

කුල්ල කනප්පුව කරකවන තැනකට මා යන්නේ ඇතැම් අභිරහස් සොයා ගැනීමට ය. නැති වූ දෙයක් ලබා ගැනීමට ය. මා හෝ පවුලේ කෙනෙකු අසනීප වූ විට පඩුරක් බඳින්නට මෙන්ම බෝධිය කිරි කලකින් නාවන්නට ද යොමු වන්නේ නිතැතිනි.

කේන්දරය බලවා ගැනීමට මතුවන පුංචි ප්‍රශ්නයක් සෑහෙන්නේ ය. කේන්දර කාරයා කියන්නේ නම් බලු කපුටු දානයක් දෙන්නට, ග්‍රහ පූජාවක් කරන්නට, සෙත්කවියක් කියන්නට, මා පසුබට වෙන්නේ නැත. අනාගතය ගැන කියන අහිකුණ්ඨික ගෑණියකට අත පිරිනමන්නට මගේ කුලමල වෙන තැන්වල දී මෙන් මට හරස් වන්නේ නැත.

වාස්තු විද්‍යා ශාස්තෘ කෙනෙකු කියන්නේ නම් ගෙය දහ පහලොස් වතාවක් කඩා හදන්නට මා පසුබට වෙන්නේ නැත. සමහර ප්‍රශ්න ඇත්තේ ග්‍රහ පිහිටීමේ වන අතර තවත් සමහර ප්‍රශ්න ඇත්තේ ගෙදර ජනෙල් දොවල් පිහිටීමේ යැයි මම උදක්ම විශ්වාස කරමි.

මගේ මෝටර් රථය නවීන ජපන් තාක්ෂණයෙන් යුක්ත වුව ද එය විවිධ පරීක්ෂාවලට යටත් කොට ආරක්ෂාව තහවුරු කර තිබෙන්නේ යැයි කියන්නේ වුව ද එහි මුල්ම ගමන සඳහා කතරගමට යෑමටත් එහි පසුපස හා ඉදිරියෙන් දෙහිමිරිස් ආරක්ෂාවක් පැලඳීමටත් මා දෙවරක් සිතන්නේ නැත.

කුඩා කල මා මැර වැඩ කළේ වුව ද දහම් පාසල් ද ගියෙමි. මා මත්පැන් ටිකක් තොල ගාන්නේ වුව ද අල්ලපු ගෙදර ගෑණු ළමයා සමග බිරිඳට හොරෙන් පයුරු පාසානම් පවත්වන්නේ වුව ද පන්සිල් පද පහ දිනපතාම ගන්නෙමි. ධර්මයේ  හැටියට ජීවත්වන්නට මට තරමක් අපහසු වුව ද මම නිතිපතා බණ අහන්නෙමි. මාස කීපයකට වරක් ධර්ම දේශනාවක් සංවිධානයක කිරීමට ද දානයක් දීමට ද මම නොමසුරු වෙමි.

කවුරුවත් මගේ ජීවිතය ගැන, විශ්වාස ගැන, ප්‍රශ්න කරන්නට වුවමනා නැත. ඒවායේ තුන්හුලස් හොයන්නට ඕනෑ නැත. ඒ මගේ හැටි ය. මා සාකල්‍යයෙන්ම ශ්‍රී ලාංකික ය. ඔබට බුදු සරණ ය.

English translation is given as a comment below.

One thought on “මා සාකල්‍යයෙන්ම ශ්‍රී ලාංකික ය

  1. English translation of the above post.

    The typical Sri Lankan (though some of the characteristics will only apply to Sinhala Buddhists) will visit “Kande Vihara” on his way to Katargama, the visit which almost has now become an annual event. He also goes to the Kochchikade church and to the Koneshwaram kovil. He intends to visit Thirupathi kovil one fine day when he get some extra money.

    He has a photo of Sai Baba in his bedroom. A portrait of Seevali Bhikku, which is believed to bring prosperity. In the drawing room there are god Ganesh, Saraswathie and Luxhimi. In close proximity he also has the portraits of Vishnu, Katharagama and Saman. Lord Buddha resides in a separate enclave outside the house.

    He has blessed strings (Pirith) around his hand. In his fingers a ring with blessed stones representing nine planets of the solar system. In his neck he has another blessed necklace hanging.

    If he leaves his house for an important event he will make sure that he avoids the “Rahu” time, which is un-auspicious. In most days to avoid this time he has to leave the house well before the required time and has to wonder around spending his time lavishly. If he meets a Bhikku or a beggar he will immediately return back to the house and wait for some time before leaving again. Until a pundit question why he had put the Bhikku and the beggar in the same set, it will never come to his mind. Oh! those pundits, they don’t have roots to the ground.

    In a journey he will never fail to stop at religious sites and throw some coins to the till. It is a ritual to throw away the attachment, he will justify if he confronted. But normally it is coins not notes that is thrown away. Might be because he remembers the happiness he had gained in his childhood listening to the sound when the coins touched the bottom of the metal till.

    He will go to such places where people use different methods to unearth the places where one would be able to recover stolen objects or similar secrets. Whenever a family member is ill he will do Bodhi puja (pouring milk to roots of the Bodhi tree) or keep some coins covered in linen to be later given to “Devale”

    For him, a small issue is good enough to take the horoscope to an astrologer. Whatever the advice the astrologer gives, whether it is to make puja to the planets, or conducting alms giving to crows and dogs, he will follow. He will not hesitate to give his hand to a gypsy woman, ignoring all the restraints he will follow when he normally deals with such “outcasts”.

    If a “Vasthu vidya” guru says that the number of windows or doors are not auspicious he will change the number by adding or closing an opening, as if other than planets the problems lie in the number of openings of the house. He might change the house on such advice even several times during his life, even heeding to contradictory advice given time to time by different “Guru”s..

    Though he will have the newest Japanese vehicle made to such superior safety standards, his mind will not be in peace until he takes it to Kathragama to get the blessings of God Skandakumara. In the meantime he will also give the vehicle protection out of a hanging lime and chilli spectacle.

    Though he has been mischievous in his childhood, he proudly claims that he has been to Sunday school, for learning Dhamma, unlike the new kids. Though he may be having a secret affair with the next door neighbor’s wife and consume liquor with his friends now and then, he regularly observe pansil the five precepts advocated in Buddhism. Though he is unable to live a life according to the Buddhist principles, he once in few months, give an alms giving and organize sermons.

    He will never tolerate any body questioning his life lived in this fashion. But he is not hesitant in blessing others the protection of triple gem/ Lord Buddha, being a good “Buddhist”.

Leave a comment